INTERMODÁLIS MESETERÁPIA
A PSZICHOLÓGIAI MESEMUNKA MÓDSZERTANA
Az Intermodális Meseterápia képzés (IMMP) a népmese pszichológiai alkalmazását mutatja be. A képzésben elsajátíthatóak azok a segítő intervenciók, amelyekkel a mese szimbolikus tartalma az egyéni pszichológiai munkában hasznosítható. A mese hatása jelentősen mélyíthető a meseterápiás módszertan által a humán-segítő szakmai munkában. Az alap 30 órás képzést azok számára szervezzük, akik a mesék alkalmazása iránt érdeklődnek. A meseterápiás 100 órás képzés segítő szakembereknek szól, akik alapvégzettségüknek megfelelő kompetencia körben használhatják az IMMP-t, meseterápiás foglalkozások vagy meseterápia tartására.
Az Intermodális Meseterápiás képzésben elsajátítható a népmesék segítő folyamatokba illesztése, és a mesemunkához kapcsolódó pszichés munka kibontakoztatása.
Hogyan tesszük befogadhatóvá a mesemunkát és használjuk a benne rejlő lehetőségeket?
Mi van az asszociáción és metaforán túl a mesemunkában?
Milyen mesét válasszak, honnan keressem?
Mikor használjam, és mire?
Melyik eszközöket használjam a mese feldolgozására a különböző munka-szakaszokban?
Tudom-e használni több célból is ugyanazt a mesét?
Hogyan alakul ki az egyéni olvasat? Mi történik, ha elakadás van? Mi van a megértésen túl?
Mi a hasznuk a narratív pszichológiai eszközöknek a gyakorlatban?
Hogyan segít a mese közege, hogy az érzelmi munka tartalmas legyen?
Mikor hátrányos a kognitív munka, és hogyan vezethetem ilyenkor a klienst?
Hogyan segítője a segítőnek a szimbolikus történet? …
Gyakorlati és módszertani kérdésre ad választ a képzés.
Az IMMP egy „pszichológiai kismódszer„, amelyet segítő foglalkozású szakemberek második módszerként tanulnak, ezért bármilyen szemlélethez és módszerspecifikus végzettséghez hozzáilleszthető.
A BEVEZETÉS (30 óra) alapképzés a népmese alkalmazását és a meseterápiás szemléleti alapokat ismerteti, bárki számára elérhető, meseterápiás tevékenység tartására nem jogosít.
Az IMMP100 órás szakasza a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület belső képzéseként pszichológiai kompetenciák fejlesztésére és a interdiszciplináris elméletek mese-alkalmazására fókuszál. A képzés segítő szakemberek számára elérhető, aki záróvizsga után meseterapeuta vagy meseterápiás szakember címet szerez.
A képzésben hangsúlyos a népmese-befogadás előkészítése, kibontakoztatása és integrálása a célzott pszichológiai munkába.
Ismertetések az Intermodális Mesepszichológia és Meseterápia módszeréről:
Az IMM módszert bemutató aloldal.
CIKKEK:
Kulcsok a meséhez, In: Fordulópont, 2014 ismeretterjesztő cikk
IMM-ről szóló szakcikkek a folyóiratok előfizetésével elérhetőek, továbbá kézirat formájában a képzés anyagát képezik:
Népmeséink lélektani hatásai, In: Pszichoterápia, 24./ 4. szám. 2015
Történetszövésben átalakulni, In: Pszichoterápia, 2017/3

KINEK SZÓL A KÉPZÉS:
- pszichológusoknak
- pszichiátereknek
- orvosoknak
- mentálhigiénés szakembereknek
- coachoknak
- pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak
- szociális munkásoknak
- HR szakembereknek
- mesében jártas segítő szakembereknek
Miért ajánlott a képzés
Gyakorló pszichológusok – pszichiáterek a módszerspecifikus képzettségükbe integrálják a népmese terápiás alkalmazását, legtöbb területen és tematikában célzottan használják a meseterápiát.
Mesében jártas segítő foglalkozásúak – akár már meseterápiában képzettek is – a módszertani és alkalmazott-pszichológiai tudásukat mélyítik és gazdagítják.
Kezdő pszichológusok inspirációt nyújtó kismódszerként használják a megkezdett módszerspecifikus képződésük mellett.
Segítő szakemberek és pedagógusok a népmesék alkalmazásának elemeit beépítik mindennapi munkájukba.
Humán foglalkozásúak számára a szemléletformáló és tájékoztató Bevezető szakasz segíthet eldönteni, a későbbiekben milyen mélységben szeretnének a mesével dolgozni.
Az IMMP építőelemei
A KÉPZÉS FELÉPÍTÉSÉT IS A MESE INSPIRÁLJA:
A népmese általános érvényű leírásokat, forgatókönyveket és javaslatokat rejthet a lelki működésre vonatkozóan, de azt is megmutatja, hogyan dolgozzunk vele.

A mese lelki rokonunk, bölcs és tapasztalt öregapánk és öreganyánk, aki a kellő időben tanáccsal és segítséggel látja el a tisztelettel és nyitott szívvel feléje forduló hallgatót.
KÉPZÉS JELLEMZŐI – avagy mit ad a 130 óra
INTENZÍV KÉPZÉS
modulárisan végezhető el, egy év alatt – de 4 éven belül, záródolgozatai gyakorlatcentrikusak és személyessé teszik a módszertNÉPMESE-TÁJÉKOZOTTSÁGOT AD
szélesebb mesekultúrát ismerteti, interdiszciplináris szakmai diskurzusra épít, autentikus folklór forrásokat kiemelveSZAKMAI KERETBE HELYEZI A MESÉT
a meseterápia pszichológiai történéseit több pszichológiai elmélettel közelíti megPSZICHOLÓGIAI MÓDSZERTANI TUDATOSSÁGOT AD
szimbólumterápiás szemléletben narratív pszichológiai elemekkel dolgozik, egy átlátható módszertannal dolgozik.ARCHETÍPUSOK ÉS SZIMBÓLUMOK ELEMZÉSE
rendszerszemléleti alapokon kidolgozott módszertannal, széles pszichológiai és kulturális látószöggel történikKÖNNYEN ÁTÜLTETHETŐ TUDÁSRA FÓKUSZÁL
emiatt bármilyen irányzathoz és módszerhez, illetve alkalmazási területhez adaptálhatóSAJÁTÉLMÉNY ÉS GYAKORLATCENTRIKUS ELMÉLET
képzési modulonként egy mesemunka-sajátélmény a tapasztalati alapja a módszertani tanulásnak,ONLINE ANYAGOKKAL DOLGOZIK
képzési jegyzet, külső hivatkozások, és a képzés után további szakmai anyagok a Tagságnak elérhetőek és frissülnekSZÍNES KÉPZÉSI CSOPORTOK INSPIRÁLÓK
pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek közösen képződnek és osztják meg a tapasztalatukat.SZUPERVÍZIÓS SEGÍTSÉG HOSSZÚ TÁVON BIZTOSÍTOTT
képzés alatt csoportos és egyéni formában elérhető, képzés után a Szakmai Napok alkalmával ingyenes szupervízió van, egyéni időpont bármikor kérhető.
KÉPZÉS FELÉPÍTÉSE ÉS TARTALMA:
minden szakaszban a Sajátélmény, Gyakorlat, Elmélet, Módszertan, Közösség
I.
a népmese alkalmazásának alapjai, 30 óra
-
sajátélmény: a mese spontán lélektani hatásai
-
interdiszciplináris alapok, népmesekultúra napjainkban
-
néprajzi alapismeretek, mese gyűjtése, szövegváltozatai
-
népmese alkalmazási lehetőségei a kompetencia közök viszonylatában
-
mesemondás viszonya a meseterápiához
-
pszichológiai irányzatok meseelméletei
-
pszichológiai szempontból a népmese jellemzői
-
befogadás és spontán pszichológiai hatások támogatásának eszközei
-
értelmezési háló és egyéni olvasat a mesemunkában
-
Propp-i mesemorfológia, szerepkörök és az egyéni hős alakjai
-
elindulás, motiváció, befogadás motívumai
-
percepciós kulcsok elindításának módszertana
-
foglalkozásvezetés, mesekeresés eszközei, forrásvizsgálat
II.
meseelemek pszichológiai alkalmazása, MRSzE 30 óra
-
sajátélmény: a lélekrendező mesemunka
-
érzelemtérkép a mesemunkában
-
autogén lélektani folyamatok és mesemunka párhuzamai
-
a mese pszichés hatásmechanizmusa
-
mese hét pszichológiai funkciója, a mesekeresés módszertana
-
intermodalitás elméleti alapjai
-
szimbólumelemzés alapjai, a szimbolizációs munka eszközei
-
külső képekkel való munka a mesefeldolgozásban
-
jelentéskeresés a mesemotívum egyéni és általános elemzésében
-
értelmezési szálak és a metatörténeti megközelítés alkalmazása
-
Propp-i mesemorfológia és a célzott meseválasztás módszertana
-
megküzdés és útnak indítás motívumai és szimbólumai, kezdeti segítők a mesében
-
mesemotívum fenomenológiai elemzése, jelentésbokor alkalmazása a mesemunkában
III.
népmesék pszichológiai alkalmazása, MRSzE 30 óra
-
sajátélmény: egyéni értelmezés és forgatókönyv támogatáas
-
interdiszciplináris irodalom diszkurzív megközelítése
-
pszichomorfológia – Propp adaptálása és a segítő szerepkörének áttekintése
-
metatörténeti feldolgozás a mesemunkában
-
fókuszált tematizáltság a mesemunkában
-
egyéni értelmezési síkok facilitálása
-
intermodalitás módszertani eszközei
-
szimbólumterápia, módosult tudatállapotok és a mesemunka párhuzamai
-
rítus a mesében és a mesével, kontextuális elemek a mesemunkában
-
változás ás átváltozás, állatalakok és antropomorf szereplők pszichés jelentése
-
a változó segítő és ellenfél karaktere a mesében és a mesemunka vezetésében
-
narratív tematikus elemek a mesemunkában
-
szimbólumelemzés komplex alkalmazása a mese szüzséjében
IV.
szocioterápiás alkalmazás szupervíziója, MRSzE 40 óra
-
sajátélmény: egyéni fejlődési utak támogatása
-
mítosz a mesében és szakrális kommunikáció a mesemunkában
-
transzteoretikus fejlődési modellek a mesei narratívákban
-
szimbolizációs munka adaptált módszerei a mesemunkában
-
értelmezési háló és dinamika követése a mesemunkában
-
szimbólumterápia műveletei és belső képek eszközei
-
rendszerelméleti folyamatok, a cirkuláris építkezés és a tér szimbolikája
-
narratív tematikus elemek integrálása és a mese szipervízori szerepköre
-
bionóm elv érvényesülése az archetípusok megértése során
-
reflektív befogadás támogatása az egyéni és csoportos folyamatokban
-
kérdezés és autogén elvű rugalmas vezetés a mesemunkában
-
pszichológiai irányzatok alkalmazása a mesemunkában
-
a meseterápia integratívitása: szimbólum-, művészet- és narratív- terápiás jellege
BEMENETI KÖVETELMÉNYEK:
Bevezetés a mesepszichológiába képzés 30 órája bármilyen diplomával elvégezhető, és ajánlott minden olyan szakember számára, akik a népmese alkalmazásában való tájékozottságot be tudják építeni a munkájukba.
Intermodális Mesepszichológia és Meseterápia – 100 óra – teljes képzés bemeneti követelményei
– további információk az MESzE – TVSZ leírásában:
- Magyarországon államilag elismert diploma vagy posztgraduális végzettség a segítő vagy pedagógus szakmák egyikén, az alábbi szakterületeken:
pszichológus, viselkedéselemző, mentálhigiénés szakember (min. 4 féléves képzés keretében),
orvos, kommunikációs szakember
gyógypedagógus, pedagógus, szociális munkás, lelkész és lelki gondozó, - Képi munkában való képzettség igazolása olyan módszerben, amely a magyar pszichológiai gyakorlatban elfogadott.
- Bevezetés a mesepszichológiába alapképzési szakasz teljesítése.
IDŐBEOSZTÁS (30+30+30+40 tanóra):
Hétvégi napokon 7-9 tanórás blokkokban tartjuk a képzést. Egy év alatt elvégezhető a 130 óra, amelynek ütemezése:
- Bevezetés – alapozó képzés: tavasz-nyári időszakban 2 hétvége – 4 nap.
- Lélekrendező (1 modul) szeptember – október 2 hétvége
- Intermodális mesepszichológia (2 modul) november – december 2 hétvége
- Intermodális meseterápia (3 modul) 3 hetente 1-1 nap – február-május.
Modulonként is elvégezhető az IM, a megkezdéstől számított 4 éven belül teljesíthető. A képződés intenzív egyéni és kutatómunkát igényel.
A KÉPZÉS KERETEI:
- A képzés típusa: 30/40 tanórás tömbösített interaktív képzés – személyes jelenlét legalább 80%
- Bevezető és általános tájékoztató képzési szakasz (30 óra) nyitott, bármilyen diplomával elérhető.
- Szakmai képzés (a 100 órás 3 modul) az Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás – MRSzE – szakegyesület specializációja
- Az MRSzE Egyesület Felnőttképzési nyilvántartási (FAR) száma: B/2020/002138
- A képzés biztosítja online a tananyagokat: szakirodalom, meseszövegek, jegyzetek
- Gyakorlatcentrikus, interaktív, modulonként 1-1 sajátélmény blokkal.
- Külön egyéni és csoportos szupervízió biztosított a képzés folyamán (lsd képzési tájékoztató).
- Szakmai napokon további elmélyülésre speciális tematikákban való elmélyülésre van lehetőség – elérhetőek az 1. modul teljesítés után.
- Oktatók: a képzést a módszer kidolgozója vezeti, szakpszichológus, szimbólumterápiás gyakorlatvezető. Olyan meghívott előadók segíthetik a képzést (max. 10%-ban), akik az adott témában kiemelten jártasok, valamint IMMP végzettek.
A képződés élménye
A népmesei narratívát követve képződéskor is el kell indulni, okkal vagy céllal, bele a (mese és a pszicé-) világába. A tapasztataszerzéseket, próbák és tanulások eredményeit csak maga tudja integrálni, majd újabb szinten alkalmazni a hallgató. …. Van, amikor a képzés során az égig érő fához hasonló szellemi magaslatokból kell leérkezni a gyakorlati alkalmazáshoz, van olyan is, hogy a mélységekből felhozott kincseket kell áldozatot hozni, hogy pszichológiai keretben is alkalmazza a meseterapeuta. A közös gondolkodások és élmények segítőként kísérik végig a szakembert ezen az élményteli tanulási folyamaton, és a mesét magát használják abban is, ahogyan megtanulnak dolgozni vele.
A képzés során a sajátélmény és önismereti élménymagok kísérik a módszertani és elméleti anyagokat. Mindig a tapasztalatra épülő önreflexió és az elméleti elemek szülik meg a módszertant, amit később használni lehet.
A képzés a folyamatnak jellemzője (az amit a mesemunka során a kliens is megél) a cirkuláris építkezésnek megélése. A módszertani tudatosság arra alapul, hogy az összes elsajátított fogalmat megtapasztalja, majd megérti a sajátélményben és önismereti gyakorlatokban, és az elméleti kitekintésben a hallgató. A mese kísérőnk akkor is, amikor megtanulunk szakmai eszközként bánni vele. Útmutatóként és segítőként van velünk ez a kötöttségében és határtalan szabadságában biztonságot és rendet adó narratíva.
A képződés egy egyéni önismereti út, és a személyes szakmai fejlődés lehetősége. Reflexiók a képzésről: