INTERMODÁLIS MESETERÁPIA

A PSZICHOLÓGIAI MESEMUNKA MÓDSZERTANA

Az Intermodális Meseterápia képzés (IMMP) a népmese pszichológiai alkalmazását mutatja be. A képzésben elsajátíthatóak azok a segítő intervenciók, amelyekkel a mese szimbolikus tartalma az egyéni pszichológiai munkában hasznosítható. A mese hatása jelentősen mélyíthető a meseterápiás módszertan által a humán-segítő szakmai munkában. Az alap 30 órás képzést azok számára szervezzük, akik a mesék alkalmazása iránt érdeklődnek. A meseterápiás 100 órás képzés segítő szakembereknek szól, akik alapvégzettségüknek megfelelő kompetencia körben használhatják az IMMP-t, meseterápiás foglalkozások vagy meseterápia tartására.

Az Intermodális Meseterápiás képzésben elsajátítható a népmesék segítő folyamatokba illesztése, és a mesemunkához kapcsolódó pszichés munka kibontakoztatása. 

Hogyan tesszük befogadhatóvá a mesemunkát és használjuk a benne rejlő lehetőségeket?

Mi van az asszociáción és metaforán túl a mesemunkában?

Milyen mesét válasszak, honnan keressem?

Mikor használjam, és mire?

Melyik eszközöket használjam a mese feldolgozására a különböző munka-szakaszokban?

Tudom-e használni több célból is ugyanazt a mesét?

Hogyan alakul ki az egyéni olvasat? Mi történik, ha elakadás van? Mi van a megértésen túl?

Mi a hasznuk a narratív pszichológiai eszközöknek a gyakorlatban?

Hogyan segít a mese közege, hogy az érzelmi munka tartalmas legyen?

Mikor hátrányos a kognitív munka, és hogyan vezethetem ilyenkor a klienst?

Hogyan segítője a segítőnek a szimbolikus történet? … 

Gyakorlati és módszertani kérdésre ad választ a képzés.

Az IMMP egy „pszichológiai kismódszer„, amelyet segítő foglalkozású szakemberek második módszerként tanulnak, ezért bármilyen szemlélethez és módszerspecifikus végzettséghez hozzáilleszthető.

A BEVEZETÉS (30 óra) alapképzés a népmese alkalmazását és a meseterápiás szemléleti alapokat ismerteti, bárki számára elérhető, meseterápiás tevékenység tartására nem jogosít.

Az IMMP100 órás szakasza a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület belső képzéseként pszichológiai kompetenciák fejlesztésére és a interdiszciplináris elméletek mese-alkalmazására fókuszál. A képzés segítő szakemberek számára elérhető, aki záróvizsga után meseterapeuta vagy meseterápiás szakember címet szerez. 

 

A képzésben hangsúlyosnépmese-befogadás előkészítése, kibontakoztatása és integrálása a célzott pszichológiai munkába.

Ismertetések az Intermodális Mesepszichológia és Meseterápia módszeréről:

Az IMM módszert bemutató aloldal.

CIKKEK:

Kulcsok a meséhez, In: Fordulópont, 2014 ismeretterjesztő cikk

IMM-ről szóló szakcikkek a folyóiratok előfizetésével elérhetőek, továbbá kézirat formájában a képzés anyagát képezik:

Népmeséink lélektani hatásai, In: Pszichoterápia, 24./ 4. szám. 2015

Történetszövésben átalakulni, In: Pszichoterápia, 2017/3

TOVÁBBI IMM PUBLIKÁCIÓK

KINEK SZÓL A KÉPZÉS:

  • pszichológusoknak
  • pszichiátereknek
  • orvosoknak
  • mentálhigiénés szakembereknek
  • coachoknak
  • pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak
  • szociális munkásoknak
  • HR szakembereknek
  • mesében jártas segítő szakembereknek

Miért ajánlott a képzés

Gyakorló pszichológusok – pszichiáterek a módszerspecifikus képzettségükbe integrálják a népmese terápiás alkalmazását, legtöbb területen és tematikában célzottan  használják a meseterápiát.

Mesében jártas segítő foglalkozásúak – akár már meseterápiában képzettek is – a módszertani és alkalmazott-pszichológiai tudásukat mélyítik és gazdagítják.

Kezdő pszichológusok inspirációt nyújtó kismódszerként használják a megkezdett módszerspecifikus képződésük mellett. 

Segítő szakemberek és pedagógusok a népmesék alkalmazásának elemeit beépítik mindennapi munkájukba.

Humán foglalkozásúak számára a szemléletformáló és tájékoztató  Bevezető szakasz segíthet eldönteni, a későbbiekben milyen mélységben szeretnének a mesével dolgozni.

Az IMMP építőelemei

A KÉPZÉS FELÉPÍTÉSÉT IS A MESE INSPIRÁLJA:
A népmese általános érvényű leírásokat, forgatókönyveket és javaslatokat rejthet a lelki működésre vonatkozóan, de azt is megmutatja, hogyan dolgozzunk vele. 

A mese lelki rokonunk, bölcs és tapasztalt öregapánk és öreganyánk, aki a kellő időben tanáccsal és segítséggel látja el a tisztelettel és nyitott szívvel feléje forduló hallgatót.

KÉPZÉS JELLEMZŐI – avagy mit ad a 130 óra

  • INTENZÍV KÉPZÉS
    modulárisan végezhető el, egy év alatt – de 4 éven belül, záródolgozatai gyakorlatcentrikusak és személyessé teszik a módszert
  • NÉPMESE-TÁJÉKOZOTTSÁGOT AD
    szélesebb mesekultúrát ismerteti, interdiszciplináris szakmai diskurzusra épít, autentikus folklór forrásokat kiemelve
  • SZAKMAI KERETBE HELYEZI A MESÉT 
    a meseterápia pszichológiai történéseit több pszichológiai elmélettel közelíti meg
  • PSZICHOLÓGIAI MÓDSZERTANI TUDATOSSÁGOT AD
    szimbólumterápiás szemléletben narratív pszichológiai elemekkel dolgozik, egy átlátható módszertannal dolgozik.
  • ARCHETÍPUSOK ÉS SZIMBÓLUMOK ELEMZÉSE
    rendszerszemléleti alapokon kidolgozott módszertannal, széles pszichológiai és kulturális látószöggel történik
  • KÖNNYEN ÁTÜLTETHETŐ TUDÁSRA FÓKUSZÁL 
    emiatt bármilyen irányzathoz és módszerhez, illetve alkalmazási területhez adaptálható
  • SAJÁTÉLMÉNY ÉS GYAKORLATCENTRIKUS ELMÉLET
    képzési modulonként egy mesemunka-sajátélmény a tapasztalati alapja a módszertani tanulásnak, 
  • ONLINE ANYAGOKKAL DOLGOZIK
    képzési jegyzet, külső hivatkozások, és a képzés után további szakmai anyagok a Tagságnak elérhetőek és frissülnek
  • SZÍNES KÉPZÉSI CSOPORTOK INSPIRÁLÓK
    pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek közösen képződnek és osztják meg a tapasztalatukat.
  • SZUPERVÍZIÓS SEGÍTSÉG HOSSZÚ TÁVON BIZTOSÍTOTT
    képzés alatt  csoportos és egyéni formában elérhető, képzés után a Szakmai Napok alkalmával ingyenes szupervízió van, egyéni időpont bármikor kérhető.

KÉPZÉS FELÉPÍTÉSE ÉS TARTALMA:

minden szakaszban a Sajátélmény, Gyakorlat, Elmélet, Módszertan, Közösség

I.

a népmese alkalmazásának alapjai, 30 óra

BEVEZETÉS A MESEPSZICHOLÓGIÁBA
  • sajátélmény: a mese spontán lélektani hatásai
  • interdiszciplináris alapok, népmesekultúra napjainkban
  • néprajzi alapismeretek, mese gyűjtése, szövegváltozatai
  • népmese alkalmazási lehetőségei a kompetencia közök viszonylatában
  • mesemondás viszonya a meseterápiához
  • pszichológiai irányzatok meseelméletei
  • pszichológiai szempontból a népmese jellemzői
  • befogadás és spontán pszichológiai hatások támogatásának eszközei
  • értelmezési háló és egyéni olvasat a mesemunkában
  • Propp-i mesemorfológia, szerepkörök és az egyéni hős alakjai
  • elindulás, motiváció, befogadás motívumai
  • percepciós kulcsok elindításának módszertana
  • foglalkozásvezetés, mesekeresés eszközei, forrásvizsgálat
Your description

II.

meseelemek pszichológiai alkalmazása, MRSzE 30 óra

LÉLEKRENDEZŐ MESEMUNKA
  • sajátélmény: a lélekrendező mesemunka
  • érzelemtérkép a mesemunkában
  • autogén lélektani folyamatok és mesemunka párhuzamai
  • a mese pszichés hatásmechanizmusa
  • mese hét pszichológiai funkciója, a mesekeresés módszertana
  • intermodalitás elméleti alapjai
  • szimbólumelemzés alapjai, a szimbolizációs munka eszközei
  • külső képekkel való munka a mesefeldolgozásban
  • jelentéskeresés a mesemotívum egyéni és általános elemzésében
  • értelmezési szálak és a metatörténeti megközelítés alkalmazása
  • Propp-i mesemorfológia és a célzott meseválasztás módszertana
  • megküzdés és útnak indítás motívumai és szimbólumai, kezdeti segítők a mesében
  • mesemotívum fenomenológiai elemzése, jelentésbokor alkalmazása a mesemunkában
Your description

III.

népmesék pszichológiai alkalmazása, MRSzE 30 óra

INTERMODÁLIS MESEPSZICHOLÓGIA
  • sajátélmény: egyéni értelmezés és forgatókönyv támogatáas
  • interdiszciplináris irodalom diszkurzív megközelítése
  • pszichomorfológia – Propp adaptálása és a segítő szerepkörének áttekintése
  • metatörténeti feldolgozás a mesemunkában
  • fókuszált tematizáltság a mesemunkában
  • egyéni értelmezési síkok facilitálása
  • intermodalitás módszertani eszközei
  • szimbólumterápia, módosult tudatállapotok és a mesemunka párhuzamai
  • rítus a mesében és a mesével, kontextuális elemek a mesemunkában
  • változás ás átváltozás, állatalakok és antropomorf szereplők pszichés jelentése
  • a változó segítő és ellenfél karaktere a mesében és a mesemunka vezetésében
  • narratív tematikus elemek a mesemunkában
  • szimbólumelemzés komplex alkalmazása a mese szüzséjében
Your description

IV.

szocioterápiás alkalmazás szupervíziója, MRSzE 40 óra

INTERMODÁLIS MESETERÁPIA
  • sajátélmény: egyéni fejlődési utak támogatása
  • mítosz a mesében és szakrális kommunikáció a mesemunkában
  • transzteoretikus fejlődési modellek a mesei narratívákban
  • szimbolizációs munka adaptált módszerei a mesemunkában
  • értelmezési háló és dinamika követése a mesemunkában
  • szimbólumterápia műveletei és belső képek eszközei
  • rendszerelméleti folyamatok, a cirkuláris építkezés és a tér szimbolikája
  • narratív tematikus elemek integrálása és a mese szipervízori szerepköre
  • bionóm elv érvényesülése az archetípusok megértése során
  • reflektív befogadás támogatása az egyéni és csoportos folyamatokban
  • kérdezés és autogén elvű rugalmas vezetés a mesemunkában
  • pszichológiai irányzatok alkalmazása a mesemunkában
  • a meseterápia integratívitása: szimbólum-, művészet- és narratív- terápiás jellege
Your description

BEMENETI KÖVETELMÉNYEK:

Bevezetés a mesepszichológiába képzés 30 órája bármilyen diplomával elvégezhető, és ajánlott minden olyan szakember számára, akik a népmese alkalmazásában való tájékozottságot be tudják építeni a munkájukba.

Intermodális Mesepszichológia és Meseterápia – 100 óra – teljes képzés bemeneti követelményei
további információk az MESzE – TVSZ leírásában:

  1. Magyarországon államilag elismert diploma vagy posztgraduális végzettség a segítő vagy pedagógus szakmák egyikén, az alábbi szakterületeken: 
    pszichológus, viselkedéselemző, mentálhigiénés szakember (min. 4 féléves képzés keretében),
    orvos, kommunikációs szakember
    gyógypedagógus, pedagógus, szociális munkás, lelkész és lelki gondozó,
  2. Képi munkában való képzettség igazolása olyan módszerben, amely a magyar pszichológiai gyakorlatban elfogadott.
  3. Bevezetés a mesepszichológiába alapképzési szakasz teljesítése.

IDŐBEOSZTÁS (30+30+30+40 tanóra):

Hétvégi napokon 7-9 tanórás blokkokban tartjuk a képzést. Egy év alatt elvégezhető a 130 óra, amelynek ütemezése:

  • Bevezetés – alapozó képzés: tavasz-nyári időszakban 2 hétvége – 4 nap.
  • Lélekrendező (1 modul) szeptember – október 2 hétvége
  • Intermodális mesepszichológia (2 modul) november – december 2 hétvége
  • Intermodális meseterápia (3 modul) 3 hetente 1-1 nap – február-május.

Modulonként is elvégezhető az IM, a megkezdéstől számított 4 éven belül teljesíthető. A képződés intenzív egyéni és kutatómunkát igényel.

A KÉPZÉS KERETEI:

  • A képzés típusa: 30/40 tanórás tömbösített interaktív képzés – személyes jelenlét legalább 80%
  • Bevezető és általános tájékoztató képzési szakasz (30 óra) nyitott, bármilyen diplomával elérhető.
  • Szakmai képzés (a 100 órás 3 modul) az Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás – MRSzE – szakegyesület specializációja
  • Az MRSzE Egyesület Felnőttképzési nyilvántartási (FAR) száma: B/2020/002138
  • A képzés biztosítja online a tananyagokat: szakirodalom, meseszövegek, jegyzetek
  • Gyakorlatcentrikus, interaktív, modulonként 1-1 sajátélmény blokkal.
  • Külön egyéni és csoportos szupervízió biztosított a képzés folyamán (lsd képzési tájékoztató). 
  • Szakmai napokon további elmélyülésre speciális tematikákban való elmélyülésre van lehetőség – elérhetőek az 1. modul teljesítés után.
  • Oktatók: a képzést a módszer kidolgozója vezeti, szakpszichológus, szimbólumterápiás gyakorlatvezető. Olyan meghívott előadók segíthetik a képzést (max. 10%-ban), akik az adott témában kiemelten jártasok, valamint IMMP végzettek.

A képződés élménye

A népmesei narratívát követve képződéskor is el kell indulni, okkal vagy céllal, bele a (mese és a pszicé-) világába. A tapasztataszerzéseket, próbák és tanulások eredményeit csak maga tudja integrálni, majd újabb szinten alkalmazni a hallgató. …. Van, amikor a képzés során az égig érő fához hasonló szellemi magaslatokból kell leérkezni a gyakorlati alkalmazáshoz, van olyan is, hogy a mélységekből felhozott kincseket kell áldozatot hozni, hogy pszichológiai keretben is alkalmazza a meseterapeuta. A közös gondolkodások és élmények segítőként kísérik végig a szakembert ezen az élményteli tanulási folyamaton, és a mesét magát használják abban is, ahogyan megtanulnak dolgozni vele.

A képzés során a sajátélmény és önismereti élménymagok kísérik a módszertani és elméleti anyagokat. Mindig a tapasztalatra épülő önreflexió és az elméleti elemek szülik meg a módszertant, amit később használni lehet.

A képzés a folyamatnak jellemzője (az amit a mesemunka során a kliens is megél) a cirkuláris építkezésnek megélése. A módszertani tudatosság arra alapul, hogy az összes elsajátított fogalmat megtapasztalja, majd megérti a sajátélményben és önismereti gyakorlatokban, és az elméleti kitekintésben a hallgató. A mese kísérőnk akkor is, amikor megtanulunk szakmai eszközként bánni vele. Útmutatóként és segítőként van velünk ez a kötöttségében és határtalan szabadságában biztonságot és rendet adó narratíva.

A képződés egy egyéni önismereti út, és a személyes szakmai fejlődés lehetősége. Reflexiók a képzésről: